کلبه پاییزی
کلبه پاییزی

کلبه پاییزی

من یک چپ دستم


چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. .

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست هستند. بقیهٔ این افراد (30 تا 10 درصد) عمدتاً چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از دو دست را دارند.۲۲ مرداد (۱۳ اوت) هر سال به نام روز جهانی چپ‌دست‌ها نامگذاری شده ‌است.

چندحقیقت جالب درباره چپ دستی و افراد چپ دست
1) بین 10-12٪ از مردان "چپ دست" هستند زنان حدود 4 درصد بیشتر از مردها "راست دست" هستند.
2) از سال 1996،اوت 13 برابر 22 مرداد "روز چپ دست " Left-Hander's Day است.

3) برخی از محققان خاطر نشان ساخته اند که چپ دستها ممکن است یکی از آخرین اقلیت های سازمان نایافته در جامعه باشند، چرا که آنها هیچ قدرت جمعی و هیچ حس واقعی ازهویت مشترک ندارند. علاوه بر این، چپ دست ها اغلب در نهادهای اجتماعی، آموزشی، مذهبی و نادیده گرفته می شوند. آداب و رسوم اجتماعی و حتی "زبان" چپ دست را به عنوان "متفاوت" و حتی "بد " در نظر می گیرند.

4) بسیاری از منابع ادعا می کنند که چپ دستها ممکن است نه سال زودتر از سمت راست دستها جان خود را از دست دهند.
5) تحقیقات بین تروما در دوران تخمک گذاری وبارداری و یا درهنگام تولد با افزایش شانس چپ دستی ارتباط نشان داده است (والبته شاید این نظر محققان راست دست باشد!(
6) آزمایش های انجام شده توسط دانشگاه سنت لارنس در نیویورک نشان داد که افراد باضریب هوشی بیش از 140 بیشتر ازافراد چپ دست هستند. مشهورترینشان عبارتند از: آلبرت اینشتین، اسحاق نیوتن، چارلز داروین، و بنجامین فرانکلین.
7) مادرانی که بیش از 40 سال در زمان تولد کودک دارند 128 درصد بیشتر از مادر20 ساله احتمال دارد کودک چپ دست بدنیا آورند.(مادران اکثرنوابغ بالای 35 سال داشته اند.)
8) بعضی از دانشمندان گفته اندکه افراد چپ دست در رحم مادر با دوقلویی همراه است که زنده ماندنی نیست،  یا یک دوقلوی اضمحلال یافته و نابود شده Vanishing Twin 
9) در میان اسکیموها، هر شخص چپ دست یک جادوگر بالقوه است.
10) اینکاها فکرمی کردند چپ دستها قادر به شفا و دارای توانایی های جادویی هستند. قبیله Zuni آمریکای شمالی معتقدند چپ دستی دلیل خوش شانسی است.
11) اعتقاد بر این است هربرت هوور به عنوان اولین رئیس جمهور چپ دست آمریکاست، هر چند جیمز گارفیلد با دست چپ یونانی و با دست راست لاتین می نوشت.
12) تحقیقات (راست دستها!!) نشان می دهد که چپ دستها احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به الکلیک، اسکیزوفرنیک، بزهکاری delinquent و نارساخوانی dyslexic دارند . آنها همچنین بیشتر احتمال دارد بیماری کرون Crohn's disease ، کولیت اولسراتیو، یا معلولیت های ذهنی داشته باشند. پژوهشگران خاطرنشان کرده اند که با وجود این امراض، چپ دستها جان سالم به در برده اند زیرا آنها به طور سنتی در مبارزه "موفق" هستند.
13) قاتلهای سریالی مانند بوستون استرانگلر Boston Strangler و جک چاک دهنده Jack the Ripper و هیتلر و اسامه بن لادن و هیتلرچپ دست بوده اند.(والبته آتیلا و چنگیز و نرون و صدها قاتل سریالی دیگر راست دست)
14) دست راست 100 باربطور مثبت در کتاب مقدس ذکر شده، در حالی که دست چپ تنها 25 بار ذکر شده وهمه بطورمنفی است.
15) در بسیاری از کشورهای اسلامی، مردم ازغذا خوردن با دست چپ خود منع شده اند که دلیل آن تطهیربدن با دست چپ (وفقدان قاشق وخوردن با دست) است . علاوه بر این، "تظاهر در ملأ عام" در استفاده از دست چپ در برخی از کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی است، خلاف قانون است.
16) برخی از محققان معتقدند افزایش سطح هورمون تستوسترون در رحم شانس چپ دست شدن را افزایش می دهد. این ممکن است ارتباط بین چپ دستی و برخی از اختلالات سیستم ایمنی را توضیح دهد.
17) مطالعات نشان داده اند که افراد چپ دست در آگاهی فضایی spatial awareness ، ریاضی، و معماری با استعداد تر هستند. راست دستها تمایل به استعداد شفاهی verbally دارند.
18) ژن LRRTM1 از عوامل مؤثر قوی برای چپ دستی است. دانشمندان این ژن را در طی یک مطالعه از کودکان نارساخوان کشف کرده و بر این باورند که از پدر به ارث برده است.
19) چپ دستی در خانواده ادامه می یابد. چپ دستی در خانواده سلطنتی بریتانیا شامل مادر ملکه، ملکه الیزابت دوم، پرنس چارلز و پرنس ویلیام است.
20) بسیاری از چپ دستها تصاویر رو به سمت راست می کشند

.21) یکی از چهار فضانوردان آپولو ، نیل آرامسترانگ، چپ دست بود.

22) ارتباط بین دو طرف راست و چپ مغز در افراد چپ دست سریعتر است. این به معنی انتقال سریعتر اطلاعات است، چپ دستها در برخورد با محرک های متعدد کارآمدترو دراستفاده از هر دو طرف مغز راحت ترند.
23) در سمت چپ، که در طول تاریخ به عنوان ضعیف تر و "بد"، در نظر گرفته شده ،به طور سنتی " سمت زن" دیده می شود( زن از دنده چپ مرد آفریده شده! البته چپ و قلب و عشق جای خودش). با این حال، داده های علمی در حال حاضر نشان می دهد که مردان چپ دست بیشتر از زنان چپ دست اند.
24) سونوگرافی ها نشان می دهد که در رحم مادر، 90 درصد از نوزادان به انگشت شست راست علاقه دارند، آمار شبیه راست دستی است.

25) محققان معتقدند نسبت چپ دستی در بیش از 30،000 سال ثابت باقی مانده است.

26) کالج Juniata در هانتینگتون پنسیلوانیا جایزه ای تا 1،500 دلار کمک هزینه تحصیلی دانشگاهی به دانش آموزانی که دارای نمرات تحصیلی بالا و چپ دست هستند اعطا می کند.
27) محققان گفته اند که به طور متوسط، چپ دستها دیرتر راست دستها به بلوغ جنسی می رسند.
و نظریه واگرا در خصوص حلقه ازدواج به دست چپ کردن وجود دارد. یک تئوری این است که این امر با مصریان باستان آغاز شده، که بر این باور بودند که با وجود معایب قرار از طرف چپ، قرار دادن حلقه در این دست آن را به قلب نزدیکترمی کند. دیگری آن را به یونانیان و رومیان قدیم نسبت می دهد، که در دست کردن حلقه به دفع شر شیطان در ارتباط با دست چپ مربوط است.
28) وقتی کودکان روی شکم و دمرو قرار گیرد، راست دستها تمایل دارند سر خود را به سمت راست و کودکان چپ دست معمولا سر خود را به سمت چپ را می گردانند و یا ترجیحی را نشان نمی دهند. (درلبخند آنها هم معمولا جهت خط خنده عکس دست است)
29) تحقیقات نشان می دهد که چپ دستها کمی بیشتر از راست دستها در معرض ابتلا به آلرژی و آسم هستند.
30) مطالعات نشان داده اند که اگر دست غالب درچپ دستی زخمی شود، او نسبت به همتای راست دست خود آسان تر استفاده از طرف دیگر را یاد می گیرد.
30) در آزمایش اخیر، چپ دستهایی که کلیپ هشت دقیقه ای از فیلم سکوت بره ها را تماشا کردند ترس بیشتری نسبت به راست دستها نشان دادند. دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به دلیل غالب بودن سمت راست مغز در چپ دستها باشد و این بخش مغز در پاسخهای به محرکه ترس بیشتر درگیر است.
31) با توجه به مقالات مجله بیماری های عصبی و روانی، مغز چپ دستها احساسات و عواطف را با فرایندی متفاوت نسبت به افراد راست دست پردازش می کند وآنها بیشتر مستعد پذبرش احساسات منفی، مانند خشم هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد